جستجو
Close this search box.
Mahkama-e-Taliban

خوش‌بختانه کشورهای مختلف جهان به تدریج با ماهیت گروه طالبان آشنا می‌شوند و اخیرا وزیران خارجه شماری از کشورها از جمله آلمان، استرالیا، هالند و کانادا طرحی را مبنی بر محاکمه گروه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر نقض فاحش حقوق بشر و تبعیض جنسیتی علیه زنان ارائه کرده اند. این طرح نه تنها مورد استقبال کشورهای مختلف جهان قرار گرفته و تا کنون بیش از 25  کشور از آن حمایت کرده اند بلکه مورد استقبال مردم افغانستان به خصوص زنان آزاده و شجاع کشور نیز قرار گرفته است.

 

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان به مثابه بزرگ‌ترین چتر سیاسی مخالف گروه طالبان که در عرصه‌های مختلف با این گروه مبارزه می‌کند، از طرح مذکور استقبال کرده و آن را گامی در جهت اعاده‌ی حقوق و آزادی‌های انسانی در افغانستان و روزنه‌ای برای پایان دادن به مصداق آپارتاید جنسیتی در کشور می‌داند.

اگرچه این طرح نه چندان بزرگ و مورد توقع مردم افغانستان از جامعه جهانی است ولی گامی است در راستای شناسایی ماهیت گروه طالبان و آغازی برای محاکمه کسانی که چیزی جز جنایت علیه بشریت و جرایم ضد انسانی در پرونده سیاه خویش ندارند.

در عین حال ما نگران آن هستیم که این طرح و در مجموع اقدامات عملی علیه گروه تروریستی طالبان بار دیگر وجه المعامله کشورهای مختلف که تنها به دنبال منافع خویش هستند، قرار گیرد و از آن برای رسیدن به مقاصد خاص استفاده گردد. از این رو از همه کشورهای آزاده جهان و نیز نهادهای بین‌المللی و هم‌چنین اقشار مختلف مردم افغانستان می‌خواهیم که تا از این طرح حمایت کنند و نگذارند به فراموشی سپرده شود.

ما هم‌چنین از تمام کشورهایی که تا کنون برخلاف حقوق و مطالبات برحق مردم افغانستان از گروه طالبان به صورت بی‌دریغ حمایت کرده اند و با آن تعامل یک‌جانبه برقرار کرده اند و یا به تطهیر این گروه تروریستی پرداخته اند، می‌خواهیم که به کرامت انسانی و حقوق مردم ما احترام بگذارند و همراه با سایر کشورهای آزاده جهان مردم افغانستان را برای رسیدن به یک حکومت مبتنی بر اراده عمومی یاری رسانند.

حمایت از گروه طالبان که به طور آشکارا زمینه فعالیت و آموزش گروه‌های مختلف تروریستی را فراهم کرده است و اکنون افغانستان پناهگاه امن برای اکثریت گروه‌های دهشت افگن شده است، همگان را پشیمان خواهد کرد. پس بهتر آن است که از هم اکنون به سیاست‌های تعامل یک جانبه با طالبان و بی توجهی به حقوق اساسی مردم افغانستان تجدید نظر صورت گیرد و از پیامدهای پشیمان کننده همراهی با گروه طالبان جلوگیری به عمل آید.

ما در حالی‌که این اقدام را نتیجه‌ی مبارزات پیگیر و شجاعانه‌ی زنان افغانستان در داخل و بیرون از کشور می‌دانیم، یک بار دیگر از تصمیم کشورهای پیشگام در طرح محاکمه سران گروه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال می‌کنیم و اعلام می‌داریم که در زمینه‌ی جمع آوری اسناد حقوقی و مدارک مستند مربوط به اعمال ضد انسانی گروه طالبان با مراجع مربوطه همکاری همه جانبه خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید