جستجو
Close this search box.
Ashora-1403

بسم الله الرحمن الرحیم

فرا رسیدن ایام عاشورای حسینی را برای همه مسلمانان جهان به خصوص مردم مسلمان افغانستان و رهروان شهدای مظلوم کربلا تسلیت می‌گوییم.

در افغانستان امسال در حالی مراسم عزاداری و آیین‌های سوگورای ایام عاشورا را برگزار می‌گردد که برگزار کنندگان آن از سوی گروه مسلط شده به شدت تحت فشار قرار گرفته اند و محدودیت‎های بی‌سابقه‌ای بر آنان وضع گردیده است. در روزها و شب‌های گذشته، تفنگ‌داران گروه تروریستی طالبان علاوه بر توهین و تحقیر عزاداران حسینی، اقدام به برچیدن نمادهای عاشورایی و بازداشت و شکنجه‌ی تعدادی از علما و جوانان در مناطق مختلف کشور کرده اند که سبب وحشت و نا آرامی مردم گردیده است. با تاسف این هراس‌افگنی و خشونت به بهانه‌ی تامین امنیت عزاداری ایام عاشورا صورت می‌گیرد که خود از مصادیق بارز جنایت بشری و سلب آزادی‌های مشروع مردم و از بین بردن امنیت روانی آنان است.

بر اساس طرزالعمل یک‌جانبه و مداخله‌گرانه‎‌ای که از سوی این گروه و عوامل بدنام آن تحت عنوان اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر منتشر گردیده است، هرگونه آزادی عمل در برگزاری مراسم ایام عاشورا از برگزار کنندگان آن گرفته شده است. در این طرزالعمل غیر انسانی و ظالمانه مراسم عاشورا تنها به سه روز محدود گردیده و حتی اشتراک اهل سنت در آن ممنوع گردیده است. هم چنین هرگونه سخن از سوی واعظان و سخنوران مراسم عاشورا برخلاف منویات متحجرانه این گروه و مصاحبه علما و روحانیون اهل تشیع در باره مراسم عاشورا و نحوه برگزاری آن با رسانه‌ها ممنوع گردیده است. قیودات عجیب و غریب دیگری نیز در این تعهدنامه آمده است که هیچگونه مبنای انسانی و اسلامی ندارد. تعداد اندکی از چهره‌های گم نام که هیچگونه صلاحیت و کمترین جایگاه اجتماعی، سیاسی، مذهبی و علمی در نزد مردم اهل تشیع ندارند در پای این مقرره ننگین امضا کرده اند که تنها باید نسبت به عمل آنان اظهار تاسف کرد.

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان ضمن گرامیداشت ایام عاشورای حسینی، تحقیر، اهانت، بازداشت و در بند کشیدن عزاداران حسینی را از سوی گروه ستمگر و یزیدگونه طالبان به شدت محکوم می‌کند.

بدون شک وضع محدودیت‌های بی‌سابقه بر مراسم عزاداری عاشورا بخشی از مظالم و ستم‌های یزیدگونه‌ی این گروه بر مردم افغانستان است که متاسفانه در برابر چشمان جهان و به صورت آشکارا صورت می‌گیرد. اما با کمال تاسف جهان در حال عادی‌سازی این مظالم و در حال تعامل با عوامل این جنایات ضد بشری است. از این رو ما یک‌بار دیگر از کشورهای منطقه و جهان می‌خواهیم که به جای تعامل یک جانبه با این گروه متحجر و ستم‌پیشه، صدای مردم افغانستان را بشنوند و با آنان همگام شوند تا بساط ظلم و بحران از کشور ما برچیده شود.

اخوت و برادری میان پیروان اهل تسنن و تشیع در افغانستان الگوی مناسبی برای همه کشورهای اسلامی تا کنون بوده است و ما امیدواریم که این اعمال افراطی و متعصبانه گروه طالبان بر مناسبات نیک و وحدت اسلامی در افغانستان تاثیر منفی نگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید