جستجو
Close this search box.
15-of-August

بسم الله الرحمن الرحیم‏

 

مردم با عزت و سربلند افغانستان!

 

اکنون در سومین سال سلطه‌ی غاصبانه و ظالمانه‌ی گروه طالبان بر کشور و سقوط نظام جمهوری اسلامی افغانستان قرار داریم. بدون تردید این رویداد تلخ و فاجعه‌بار در نتیجه‌ی یک توطئه بین المللی-منطقه‌ای و خیانت عناصر داخلی صورت گرفت و همه آمال و آرزوهای مردم کشور ما را به باد فنا داد.

در 15 اگست سال 2021  به علاوه تحویل‌دهی کشور به طالبان، تنها نظام جمهوریت از هم فرونپاشید،َ بلکه تمام ارزش‌هایی که پس از پیروزی مقاومت به بهای خون هزاران نیروی امنیتی و قربانی شدن هزاران تن از اقشار مختلف کشور بدست آمده بود به یکباره فروریخت و افغانستان یک گسست همه‌جانبه و گسترده‌ی دیگر در تاریخ سیاسی خود را تجربه کرد.

این رویداد تلخ و ناگوار عوامل بسیار دارد اما تبانی قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای در یک توطئه سازمان‌یافته، تداوم تبعیض سیستماتیک و فساد گسترده در لایه‌های مختلف حکومت از مهم ترین عوامل آن به شمار می‌رود. نتیجه‌ی پروسه تحویل‌دهی قدرت به گروه تروریستی و تمامیت‌خواه طالبان در این سه سال، چیزی جز رنج و مصیبت برای افغانستان در بر نداشته است.

حذف نیمی از پیکر جامعه یعنی زنان و دختران کشور از تمامی عرصه‌های آموزشی، کار و فعالیت‌های اجتماعی، تداوم کشتارهای هدفمند نیروهای امنیتی و مقامات دولت پیشین، شکنجه مردم بی‌گناه به بهانه‌های مختلف، غصب سرزمین مردم در نقاط مختلف کشور و کوچ‌های اجباری، فرار بیش از هشت میلیون نفر از کشور و آواره شدن آنان در سراسر جهان، تقویت و رشد گروه‌های تروریستی، فقر و بیکاری، غارت سرمایه‌های ملی در جهت منافع شخصی و گروهی، سقوط نظام آموزشی کشور و در یک کلام قرار گرفتن کشور در بدویت کامل و عصر حجر، تنها بخشی از دست‌آوردهای گروه طالبان در سه سال گذشته بوده است.

علی‌‌الرغم این همه فاجعه و مصیبت اما متاسفانه چشم جهان در برابر وقایع تلخ افغانستان هم‌چنان بسته است و تعامل یک‌جانبه و حمایت‌های بی دریغ مالی و سیاسی از یک گروه تروریستی و نامشروع‌ هم‌چنان ادامه دارد.

با توجه به موارد یادشده و تداوم و عمیق‌تر شدن بحران افغانستان و نیز استمرار ستم و تبعیض بر مردم، شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان یک بار دیگر بر موارد آتی تاکید می‌ورزد:

  1. طوری‌که شاهد هستیم، گروه طالبان علی‌الرغم برخی خوش‌بینی‌ها مبنی بر تغییر در رفتار و باورهای آنان، این گروه هیچ تغییری نکرده است و هم‌چنان بر مواضع خویش پافشاری می‌کند و به بهانه شریعت، طی سه سال گذشته محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای را بر مردم افغانستان تحمیل کرده است. این گروه هیچ باوری به حاکمیت اراده‌ی عمومی، حاکمیت قانون و روندهای دموکراتیک ندارد. از این رو انتظاراتی چون تشکیل حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر و حرمت نهادن به آزادی‌های اساسی شهروندان از آنان بیهوده است. از همین رو از همه کشورهای منطقه و جهان می‌خواهیم که از تعامل یک جانبه و امتیازدهی‌ به گروه طالبان خودداری کنند و به سرنوشت و مطالبه مردم افغانستان احترام بگذارند. در اختیار قرار دادن بیست و یک‌ ملیارد دالر در اختیار گروه طالبان، فربه کردن تروریزم و گروه‌های تروریستی تحت حمایت طالبان است.
  2. ما به این باور هستیم که در این مرحله حساس از تاریخ افغانستان، سازمان ملل متحد می‌تواند به عنوان محور معتبر بین‌المللی راه حل‌های معقول و منطقی برای بحران افغانستان بیابد. اما متاسفانه روندی که اکنون از سوی این نهاد در پیش گرفته شده است و در نشست سوم دوحه تبلور یافت، ادامه‌ی سیاست شکست خورده‌ی تعامل با گروه طالبان است. از این رو از ملل متحد می‌خواهیم که از تعامل یک جانبه با گروه طالبان دست بکشد و در روندهای آینده تمام اقشار، جناح‌های سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان را شامل بسازد و از طریق روند فراگیر ملی روی بازگشت مردم سالاری در افغانستان از طریق تشکیل دولت قانونی برخاسته از اراده‌ی مردم تلاش نماید.
  3. روشی را که طالبان در پیش گرفته است به چیزی جز یک منازعه دوامدار دیگر نمی‌انجامد. بنابراین هرگونه مبارزه به هدف دست یابی به حقوق و آزادی های اولیه و تحقق مطالبات مردم افغانستان، حق مشروع همه گروه‌ها و شهروندان کشور است. شورای عالی مقاومت ملی از تمام مبارزان راه آزادی و استقلال افغانستان حمایت می‌کند و خود را در تمام روندهای مبارزاتی سهیم می‌داند.
  4. یک بار دیگر برای همه کشورهای منطقه یادآور می‌شویم که گروه طالبان هیچگونه مشروعیت داخلی و بین‌المللی ندارد. بنابراین هرگونه قرارداد به خصوص قراردادهای اقتصادی با این گروه غیر مشروع است و نظام آینده افغانستان مکلف به رعایت قراردادهای کنونی نیست. لذا از همه کشورهای منطقه می‌خواهیم که در مناسبات اقتصادی خویش با گروه طالبان تجدید نظر کنند و چشم به منابع و ثروت‌های ملی افغانستان ندوزند.
  5. شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان یک بار دیگر تأکید می ورزد که تنها راه حل بحران کشور، تن دادن به گفت‌و‌گوهای معنادار، جامع و معطوف به تشکیل نظام مردم سالار و مبتنی بر قانون اساسی و عدالت اجتماعی است. آن‌چه تحت عناوینی چون خلافت و امارت در مخیله بدوی سران طالبان جریان دارد، مخالف ارزش های جهان شمول بین‌المللی و کرامت انسانی است. حل بحران افغانستان و برقراری ثبات سیاسی تنها یک راه دارد و آن گردن نهادن به اراده عمومی و حاکمیت مردم است.
  6. شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، تنش‌های به وجود آمده در خاورمیانه را به سود امنیت و ثبات منطقه نمی‌داند و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که از دامن زدن به تنش‌های بیشتر خودداری کنند. این شورا هم چنین از ملل متحد و کشورهای جهان می خواهد که به حقوق انسانی مردم فلسطین احترام بگذارند و از نسل کشی که اکنون در این منطقه جریان دارد جلوگیری کنند.
  7. یک بار دیگر از کشورهای همسایه به‌خصوص کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان قدردانی می‌کنیم که در طی بیش از چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها پناهجو ی افغانستان بوده اند. اما فشارهایی که در این اواخر در هر دو کشور بر مهاجرین بی پناه افغانستان روا داشته شده است، خلاف انتظار حسن همجواری است. لذا از مسوولان کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه می‌خواهیم تا برگشت وضعیت مطلوب در افغانستان، از روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان جلوگیری کنند.

یاد همه شهدای افغانستان به ویژه یاد ده‌ها هزار شهدای نیروهای امنیتی کشور را گرامی می‌داریم که طی بیست سال گذشته و پس از تسلط جابرانه‌ی گروه طالبان در مبارزه با تروریسم جان‌های شیرین شان را از دست دادند و به پیشگاه خانواده‌های معظم شهدا سر تعظیم فرود می‌آوریم و باور داریم که روزهای سیاه کنونی رفتنی است و خون‌های پاک شهدای افغانستان بی ثمر نخواهد ماند.

و من‌الله التوفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید