جستجو
Close this search box.
Press World Day

فرا رسیدن سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات را گرامی داشته و این روز را برای جامعه‌ی رسانه‌ای کشور و مبارزان راه آزادی بیان خجسته‌باد عرض می‌کنیم.

امسال نیز روز جهانی آزادی بیان را در حالی گرامی می‌داریم که متاسفانه در کشور ما نه رسانه‌ها جایگاهی دارند و نه آزادی بیان اهمیتی. اکثر رسانه‌های آزاد تعطیل شده و اغلب اعضای خانواده رسانه‌ای در تبعید و مهاجرت به سر می‌برند. از این رو افغانستانِ تحت تسلط جابرانه‌ی طالبان، سرزمینی است که در آن آزادی بیان جایگاهی ندارد و رسانه‌ها نیز اهمیتی، مگر اینکه در خدمت تسلط آنان قرار گیرد.

بدون شک یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای افغانستان در طول سال‌های اخیر آزادی بیان و رشد چشم‌گیر رسانه‌ها و وجود یکی از بهترین قوانین مطبوعات در منطقه بود. افغانستان در آزادی مطبوعات جایگاه خوبی در میان کشورهای جهان داشت. با تمام مشکلات و ناامنی‌ای که از سوی گروه‌های تروریستی متوجه خبرنگاران بود و بهترین چهره‌های رسانه‌ای در طول سال‌های گذشته مثل سربازان نیروهای امنیتی، جان‌های شان را در راه میهن و ترویج آزادی بیان از دست دادند.

گروه طالبان همان‌گونه که دیروز بهترین خبرنگاران افغانستان را به جرم نشر خبر و اطلاع‌رسانی به شهادت رساند، پس از تسلط نامشروع شان بر افغانستان نیز نه‌تنها زنان را از حضور در رسانه‌ها حذف که رسانه‌های آزاد را سرکوب و ساقط و همینگونه روزنامه‌نگاران را دستگیر، شکنجه و زندانی و بستگان آنان را تهدید و هم‌چنان رسانه‌های موجود در کشور را با جبر و اکراه به بنگاه‌های ترویج افکار افراطی خودشان مبدل کرده اند.

با این که رسانه‌های آزاد، متعهد و مسلکی یا در تبعید و یا در جو خفقان به سر می‌برند ولی خوش‌بختانه وجود پلتفرم‌های رسانه‌ای و تکنولوژی ارتباطات جمعی سبب شده است که هر شهروند کشور در هر جای دنیا که هست تبدیل به یک رسانه علیه استبداد و ستم بی‌سابقه کنونی گردد. اکنون از میان تمام انواع مبارزه علیه تروریسم و بدویت حاکم بر افغانستان، خط مبارزه‌ی رسانه‌ای پررنگ‎تر و قوی‌تر از هر زمان دیگر است. گروه طالبان با این که مذبوحانه تلاش می‌کند از وجود شبکه‌های اجتماعی و سلطه‌ی بی‌چون و چرا و غیر قانونی بر رسانه‌های کشور، به نفع سلطه نامشروع خود سود ببرد ولی هرگز توان ایستادگی در برابر وجدان بیدار جامعه را ندارد. خوش‌بختانه مردم و رسانه‌های آزاد در یک مبارزه‌ی بی‌امان پیروز این میدان هستند و هر روز بخشی از رسوایی‌های سران جاهل و ناآگاه این گروه را برملا می‌سازند. بدون تردید آزادی و عدالت پیروز است و گروهی که در مقابل این آرمان‌های انسانی قرار دارد دوام نخواهد آورد و با اضمحلال و شکست مواجه خواهد شد.

یکبار دیگر ضمن شادباش این روز، یاد و خاطرات قربانیان عرصه‌ی آزادی بیان را گرامی می‌داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید