جستجو
Close this search box.

شماره: 74

تاریخ: 24/5/1402

به نام خداوند آزادی و عدالت

 

دو سال قبل در چنین روزی نظام سیاسی افغانستان فروپاشید و کشور به گروه طالبان واگذار شد و یک گسست غم‌انگیز دیگر در تاریخ معاصر کشور رقم خورد. انقطاعی که همه دست‌آوردهای بیست‌ساله و حاصل مبارزات طولانی  مردم افغانستان را به باد فنا سپرد و بأتاسف یک‌بار دیگر در نقطۀ صفر قرار گرفتیم. از این‌رو، روز پانزدهم آگست، برای مردم افغانستان، یادآور تباهی و تاریکی مطلق است و باید از آن به عنوان یک روز سیاه در تاریخ کشور یاد کرد و برای مردم افغانستان تسلیت گفت.

افغانستان در یک تبانی از قبل طراحی شده به طالبان واگذار شد. حمایت‌های بی‌دریغ جامعۀ جهانی از گروه طالبان و توطیۀ بین‌المللی و تفکر قومی در درون نظام و مشکلاتی که این بیماری به وجود آورد، دست در دست هم دادند تا همه آرزوها و آرمان‌های مردم افغانستان دفن خاک گردید و میلیون‌ها انسان یک‌بار دیگر راهی دیار غربت و مهاجرت شدند. اگرچه زمان هرچه می‌گذرد بطلان تفکر طالبان و عدم مشروعیت مدعاهای به ظاهر دینی این گروه بیش از پیش روشن‌تر می‌گردد ولی افسوس در این است که مطالبات برحق مردم افغانستان پایمال گردید و خون ده‌ها هزار هم‌وطن بویژه نیروهای امنیتی ما که توسط طالبان در طول دو دهه گذشته به زمین ریخته شده بود نادیده گرفته شد.

تاریخ سیاه دورۀ اول تسلط طالبانی و هم‌چنین جنایاتی که در طول بیست سال گذشته در حق مردم افغانستان صورت گرفته است به هیچ‌وجه از ذهن و ضمیر مردم ما پاک نخواهد شد و هرگز قابل فراموشی نیست. جنگ‌های خونین علیه نیروهای امنیتی کشور و حملات تروریستی و انتحاری علیه مردم بی‌گناه در طی بیست سال گذشته نه‌تنها جان ده‌ها هزار انسان را گرفت بلکه سبب شد که همه زیرساخت‌های اقتصادی و انکشافی از بین برود و در نهایت، نظام سیاسی و قانونی کشور نابود شود. گروه طالبان این بهای سنگین را در حالی از مردم افغانستان گرفت که جهان را با وعده‌های دروغین تغییر در ماهیت و عمل‌کرد خود فریب داد.

اکنون که دو سال از تسلط این گروه بر افغانستان می‌گذرد نه‌تنها تغییر در عملکرد آنان به‌وجود نیامده است بلکه بسیار خشن‌تر و مستبدتر از گذشته تبارز کرده اند. وضع محدودیت مطلق بر زنان و محروم کردن آنان از حق تحصیل، حق کار، حق مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی، حق آزادی‌های اولیه، کشتار هدفمند نیروهای دولتی سابق، دفن قانون اساسی کشور و نظام حقوقی و به استهزا نظامی قضایی، غصب دارایی‌های مردم به بهانه‌های مختلف، جابجایی‌های قومی و نیروهای تا دندان مسلح اجنبی برای تهدید مردمان بومی و ساکنان اصلی ولایات شمال و شمال‌شرق کشور، پاک‌سازی ادارات از نیروهای متخصص، وضع مالیه‌های غیر قانونی و سنگین بر مردم فقیر و بیکار، برقراری یک ساختار اداری تک‌جنسیتی، تک‌قومی و تک‌حزبی، تن‌ها بخشی از دست‌آوردهای طالبان در طی دو سال گذشته است. اگر تسلط این گروه ادامه یابد شاهد فجایع زیادی در افغانستان، منطقه و جهان خواهیم بود.

طالبان به لحاظ ماهوی یک گروه تروریستی است که با برپایی تسلط نامشروع و نام نهاد امارتی خود، بستر مناسبی برای رشد دیگر گروه‌های تروریستی فراهم کرده است. اکنون افراد منسوب به گروه‌های تروریستی دیگر در درون نهادهای طالبان مشغول وظایف در پست‌های کلیدی و در عین حال مشغول توطیه‌چینی برای گسترش حملات تروریستی در سطح جهان و منطقه هستند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به تمام کشورهای منطقه و جهان که تا کنون تعامل همراه با حمایت از گروه طالبان داشته اند مجدداً تذکر می‌دهد که این روند نه‌تنها به تباهی مردم افغانستان خواهد انجامید بلکه دامن آنان را نیز خواهد گرفت. بنابراین تا دیر نشده است از مطالبات برحق مردم افغانستان حمایت کنند و برای برقراری یک نظام مشروع، عادلانه و مبتنی بر اراده مردم افغانستان کمک کنند.

از نگاه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان توافقنامه دوحه میان ایالات متحده و گروه طالبان بستر اصلی وضعیت رقت‌بار کنونی بوده است. از همین رو این توافقنامه با تمام پیامدهای زیانبار خود به تاریخ پیوسته است و نباید محور معادلات سیاسی آینده قرار گیرد. اگر جناح‌های سیاسی مختلف، نهادهای مدنی، نهادهای حامی زنان و دیگر نمایندگان واقعی مردم افغانستان در معادلات آینده حضور نداشته باشند، بحران افغانستان تداوم خواهد یافت و این کشور هم‌چنان لانۀ امن برای تروریسم بین المللی و بستر مناسب برای رشد افراط‌گرایی خواهد بود. گفتگوهای یک‌جانبه که این روزها به‌صورت پیدا و پنهان تن‌ها با گروه طالبان صورت می‌گیرد هرگز نمی‌تواند به نفع مردم افغانستان و تضمین‌کنندۀ ثبات سیاسی در افغانستان باشد. لذا ما هرگونه تعامل یک‌جانبه با گروه طالبان را نکوهش و خلاف ارادۀ مردم افغانستان دانسته، از کشورهای مختلف جهان می‌خواهیم که مطالبات برحق مردم افغانستان را نادیده نگیرند و به آن احترام بگذارند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به مثابه بزرگ‌ترین چتر سیاسی مخالف طالبان که دارای تنوع قومی، سیاسی، زبانی و فرهنگی است، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطرات شهدای کشور، بویژه شهدایی که در دوسال گذشته در مبارزه با طالبان جان‌های شان را از دست دادند و با قدر دانی و ستایش از مبارزات هدف‌مند، شجاعانه و پی‌گیر زنان شجاع کشور در داخل و بیرون از کشور و هم‌چنین سپاس‌گزاری از راه اندازی همایش‌ها و راه‌پیمایی‌های اعتراضی که علیه وضعیت مسلط در کشور و مخالفت با گروه طالبان، صدا بلند کردند، از همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی و هم چنین از همه نهادهای مدنی کشور می‌خواهد که برای تشکیل یک صف واحد در جهت مبارزه با ستم و بیدادی که در کشور جاری است از هیچ کوشش و تلاش دریغ نورزیده و اقدامات لازم را برای رهایی کشور اتخاذ نمایند.

و من‌الله‌التوفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید