جستجو
Close this search box.
Womens day

این برنامه که از سوی کمیتهٔ امور زنان شورای مقاومت ملی با حضور جمع کثیری از بانوان در شهر انقره ترکیه برگزار گردیده بود، با تلاوت آیاتی قرآنکریم توسط مولوی عبدالله قرلق، عضو شورای رهبری شورای مقاومت آغاز و سپس سخنرانان درمورد جایگاه و حقوق زنان صحبت و از وضعیت موجود در افغانستان که سبب حذف زنان از جامعه شده است، انتقاد نمودند.
در‌ این مراسم خانم ضیاگل رضایی، رییس کمیتهٔ امور زنان طی صحبتی به اهمیت و حقوق زنان اشاره نمود و از آنچه بر زنان افغانستان می‌گذرد، انتقاد و آن را سرکوب زنان و تلف کردن حقوق آنان خواند.
سناتور راحله دوستم، معاون کمیتهٔ امور زنان و‌ عضو شورای رهبری شورای مقاومت ملی پیام این شورا را بمناسبت روز جهانی همبستگی زنان قرائت نمود که در پیام ضمن شادباش‌گویی این روز به زنان و تقدیر از فداکاری آنان، از نقض گستردهٔ حقوق بشر بویژهٔ حقوق اساسی زنان در قلمرو تحت سلطهٔ طالبان به عنوان اپارتاید جنسیتی یادآوری شد.
سناتور راحله دوستم در بخشی از پیام شورای مقاومت ملی چنین بیان نمود:
هشتم مارچ یادآور مبارزات آزادی‌خواهانه زنانی است که در برابر وضعیت بد اقتصادی و تبعیض‌‌آمیز به پا خواستند و سرانجام به آزادی و حقوق برابر انسانی دست یافتند. از همین رو این روز برای زنان کشور ما بیش از هر جای دیگر الهام‌بخش و درس‌آموز است و ما باور کامل داریم که زنان افغانستان با شعار پر معنی “خاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر” روی رگ آگاهی و بیداری جامعه انگشت گذاشته و مثل گذشته و با الهام از مبارزان هشتم مارچ و نیز با الهام از زنان نمونه صدر اسلام و زنان پرافتخار تاریخ افغانستان و با امیدواری تمام به آینده روشن به مبارزات عدالت‌طلبانه خویش ادامه خواهند داد.
پیام شورای مقاومت ملی به زبان‌های پشتو و اوزبیکی نیز باالترتیب توسط نورصبا وردک و سحر نور بیگزاده قرائت گردید. متعاقبا محترمان هریک داکتر آیسلطان خیری استاد دانشگاه و هوا سعیدی یکی از روسای انجمن‌های مردمی افغانستتان در ترکیه به نماینده‌گی از زنان حاضر سخنرانی نموده در مورد وضعت زنان افغانستان و نقش آنها در آینده کشور صحبت نمودند. در بخش فرهنگی محفل شعرها و پارچه‌های ادبی به زبان‌های مختلف به خوانش گرفته شد. این محفل توسط دانش آموزان دوره دوکتورا هریک محترم الیف تهمینه عثمانی و شگوفه سحر گرداننده گی میشد.
همچنان درمحفل متذکزه به اشتراک کننده گان هدایایی از طرف کمیته زنان توسط سناتور راحله دوستم توزیع گردید. قابل یاد آوریست که اشتراک کننده گان از نمایشگاه آثار هنری و نقاشی زنان افغانستان که نیز دیدن کردند.در اخیر اشتراک کننده گان به ضیافتی که ازجانب راحله دوستم، رئیس بنیاد دوستم ترتیب گردیده بود شرکت نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید