جستجو
Close this search box.
Uzbek Language Day

حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به تاریخ ۲۱ دلو سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی، روز ۲۹ میزان را به عنوان روز ملی زبان اوزبیکی نامگذاری کرده و درج تقویم رسمی کشور نمود. پس از آن، همه ساله در افغانستان از این روز به عنوان روز ملی زبان شیرین اوزبیکی تجلیل شده است.

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان ۲۹ میزان، روز ملی زبان اوزبیکی و این روز پر میمنت را به تمامی مردم متدین افغانستان به ویژه گویندگان زبان اوزبیکی و دوست‌داران فرهنگ و ادب اوزبیکی تبریک و تهنیت می‌گوید. زبان اوزبیکی، به عنوان یکی از پشتوانه‌های اساسی هویت ملی و فرهنگی و تجلی‌گر تمدن دیرینه مردمان اوزبیک‌زبان است. هستی زبان اوزبیکی به تنوع و زیبایی فرهنگ سرزمین ما افغانستان افزوده است. پس از سال ۲۰۰۱ میلادی رسانه‌هایی در افغانستان به زبان اوزبیکی راه‌ اندازی شده و بصورت گسترده نشرات اجرا می‌کردند. در برخی دانشگاه‌ها، مکاتب و مراکز آموزشی کشور برخی دروس به زبان شیرین اوزبیکی تدریس و آموزش داده می‌شد. ولی متاسفانه با تسلیم دهی قدرت به گروه جهل و ضد ادب و فرهنگ، تعداد زیادی از این رسانه‌ها و مراکز آموزشی زبان اوزبیکی تعطیل گردیده است. سیاست‌های انحصار محور گروه طالبان در عین حالیکه تنوع قومی، زبانی و فرهنگی در کشور را نفی کرده، در تلاش حذف زبان‌ها و نمادهای فرهنگی در کشور می‌باشد. بناً پاسداری از این زبان ارزشمند که در کنار سایر زبان‌های رایج کشور یکی از زبان‌های پر بار علم و فرهنگ و ادب کشور است، وظیفه‌ی همه ای ماست تا با حفظ و گسترش آن، این میراث فرهنگی و ادبی گران‌بها به نسل‌های آینده منتقل شود.

 

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان بار دیگر ۲۹ میزان، روز ملی زبان اوزبیکی را به تمام مردم افغانستان شاد باش گفته آرزو می‌کند، این روز خجسته موجب تقویت پیوندهای فرهنگی، تحکیم وحدت و ارتقای افتخارات ملی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید