جستجو
Close this search box.
Ahmad-Shah-Massoud

بسم رب‌الشهدا والصالحین

 

امروز مصادف است به بیست و سومین سال‌روز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور و آغاز هفته‌ی شهید. شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، فرا رسیدن سال‌روز شهادت قهرمان ملی کشور و هفته‌ی شهید را تسلیت عرض نموده، یاد شهدا را گرامی می‌دارد.

 

فداکاری و قربانی در راه اهداف و آرمان‌های میهنی و مردمی، بخشی از تعهد انسان‌های آزاده و سربلند است که برای تحقق آن می‌ایستند و جان‌نثاری می‌کنند. تاریخ افغانستان سرشار از فداکاری، حماسه و افتخارات درخشانی است که روایت از متانت و شهامت دارد.

مردم افغانستان در طول سال‌های جهاد و مقاومت و همچنین عصر مردم‌سالاری، قربانی‌های فراوانی دادند که در این میان احمدشاه مسعود به عنوان قهرمان ملی کشور، نماد پایداری و ایستادگی شناخته می‌شود. او در دشوارترین روزهایی که افغانستان زیر فشار جنگ تحمیلی قرار داشت، درکنار دیگر مقاومت‌گران تحت رهبری، پروفیسور استادبر‌هان‌الدین ربانی، از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور شجاعانه دفاع نمود و در این راه جان سپرد و جاودانه شد.

احمدشاه مسعود باور داشت که افغانستان برای همه باشندگان آن، خانهٔ مشترک است و شهروندان آن می‌توانند با حقوق برابر در چارچوب نظام مردم‌سالار زندگی مرفه و با ثبات داشته باشند. او به انتخابت به عنوان یک اصل باور داشت و مردم‌سالاری را احترام عمیق می‌گذاشت.

احمدشاه مسعود با خلق روایت ایستادگی در برابر هرگونه استبداد و ستمگری، به تحقق عدالت اجتماعی می‌اندیشید و عدالت را زیربنای برقراری مساوات و همدیگر پذیری می‌خواند. او ستم تاریخی افغانستان را متاثر از بی عدالتی و برتری جویی می‌پنداشت و رهایی از آن را نیز در گرو مبارزه‌ی هدفمند عدالت‌محور می‌دانست و به همین سبب او توانست در جریان مقاومت، محوریت این مبارزه را شکل بدهد.

ایستادگی در برابر افراط‌گرایی و هراس افگنی از محورهای اساسی مبارزه‌ی احمدشاه مسعود و دیگر شخصیت‌هایی بود که در این راه به شهادت رسیدند. بی‌گمان نقش هرکدام از شخصیت‌هایی که در راه اهداف و آرمان‌های میهن و مردم قربانی شدند، درخور قدردانی و ستایش است و همه‌ی آنان سزاوار سپاس و بزرگ‌داشت اند.

شورای عالی مقاومت ملی از کارنامه‌‌های ماندگار شهید صلح، پروفسیور استاد برهان‌الدین ربانی، قهرمان ملی، شهیداحمدشاه مسعود، شهید وحدت ملی، استاد عبدالعلی مزاری، قهرمان آزادی، جنرال عبدالرازق، شهید احمدخان سمنگانی، شهید استاد عبدالقادر ذبیح‌الله، شهید مطلب بیک، شهید انجنیر محمدعمر، شهید استاد عبدالصبور فرید، شهید جنرال محمد داوؤد داوؤد، شهید حاجی عبدالقدیر، شهید پیرم‌قل ضیایی، شهید سیدمصطفی کاظمی، شهید مولانا عبدالرحمن سیدخیلی، شهیدخان محمد مجاهد، شهید علاءالدین خان و همه شهدای جهاد، مقاومت، عصر مردم‌سالاری و شهدای سه‌سال پسین قدردانی نموده، یاد آنان را گرامی می‌دارد. این شورا با تعهد به آرمان‌های شهدا و تداوم راه آنان، مبارزه با وضعیت مسلط شده بر افغانستان و رهایی کشور و مردم را از بحران‌های کنونی از وظایف اصلی خود می‌پندارد. باور ما اینست که افغانستان تحت تسلط جابرانه‌ی یک گروه تبهکار با اندیشه‌ی تروریستی قرار گرفته و در کنار از میان رفتن نظام، حکومت‌داری نیز تعطیل و زنان از همه‌ی حقوق اساسی شان محروم و مورد مصداق عینی اپارتاید جنسیتی قرار گرفته اند. در شرایط مسلط شده‌ی کنونی افغانستان، تمامی موازین حقوق بشری پایمال و شهروندان کشور مورد ستم، ظلم و انواع جفا قرار گرفته و می‌گیرند و سوکمندانه در چنین وضعیتی بسیاری از کشورهای جهان که پاسداری از دموکراسی و حقوق بشر را از تعهدات اصلی شان می‌خوانند با چنین گروهی در تعامل خوش‌باورانه قرار دارند و این سبب شده است که به تروریستان جسارت بخشیده شود و برای از هم‌پاشی نظام‌های مردم‌سالار، تلاش صورت گیرد.

شورای عالی مقاومت ملی به این عقیده است که دوام وضعیت بحرانی افغانستان به دامنه‌دار شدن بحران در منطقه و همچنین رشد، ترویج و صدور تروریزم منجر می‌شود و امنیت جهان را با خطرات بیشتری مواجه خواهد کرد.

یکبار دیگر با گرامی‌‌داشت یاد و خاطرات شهدا، راه آنان را مستدام می‌خواهیم.

و من‌الله التوفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید