جستجو
Close this search box.

 

بنام خداوند جان و خرد

افغانستان و جمهوری ترکیه در بیش از یک قرن گذشته به عنوان دو کشور دوست و دارای مشترکات فرهنگی، به‌مناسبات دیپلوماتیک خویش ادامه داده اند.

امروز مصادف است با یک‌صدو و دومین سال‌روز برقراری روابط دیپلوماتیک افغانستان و ترکیه که این پیمان در اول مارچ سال ۱۹۲۱ میان نمایندگان دیپلوماتیک دوکشور به امضا رسید و در توالی بیش از یک سده، هم‌چنان استوار، متداوم و پیوسته ادامه داشته با این تذکر که پیوند دوستی میان مردمان هردو کشور به سده‌ها پیش برمی‌گردد و استحکام آن از مناسبات گذشته‌ی بسیار دور تاریخی برخوردار است.

مردم افغانستان با پاس‌داری ازین روابط دیرینه، از کمک‌ و مساعدت‌های دولت و مردم ترکیه در زمینه‌های مختلف بصورت ویژه در حوزه‌ی تعاملات فرهنگی، تقویت و هم‌یاری در سکتور صحت، آموزش و پرورش و در بیست سال گذشته، سهم گیری در کمک به امنیت افغانستان در چارچوب نیروهای پیمان امنیتی ناتو، سپاسگزار و شاکر هستند.

ترکیه هم‌چنین امروز به عنوان یکی از کشورهای دوست و هم‌پیمان دیرینه‌ی افغانستان، میزبان جمع کثیری از مهاجرین افغانستان است که ازین رهگذر نیز این اقدام شان درخور ستایش و قدر دانی است.  

این نکته نیز واضح است که روابط دوسویه میان مردم و دولت‌های دوکشور به حدی صمیمانه بوده است که شماری از شهروندان افغانستان در جنگ معروف چناق قلعه ترکیه، درکنار برادران و خواهران ترک مبارزه می‌کنند و برخی آنان به شهادت می‌رسند که فداکاری های آنان درج تاریخ است.

شورای مقاومت ملی ضمن گرامی‌داشت فرا رسی یک‌صدو دومین سال‌روز برقراری روابط دیپلوماتیک دوکشور، اذعان می‌دارد که امروز در افغانستان دولت و حاکمیت مشروع وجود ندارد و توقع می‌رود که جمهوری ترکیه به عنوان دوست دیرین مردم ما، در مناسبات دیپلوماتیک دوکشور، اراده‌ی جمعی مردم افغانستان را مدنظر گیرند. 

باور ما اینست که دوستی دو کشور و مردمان آن از آزمون دشوار کنونی نیز عبور می‌کند و آینده‌ی آن نیز در پرتو حسن نیت و هم‌سویی ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید