جستجو
Close this search box.

 

بنام خداوند بزرگ

امروز مصادف است با نهمین سال‌روز درگذشت، زنده‌یاد مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اسبق ریاست جمهوری و از شخصیت‌های بزرگ و برجسته‌ی جهاد و مقاومت افغانستان. به این مناسبت، شورای مقاومت ملی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطرات آن سنگردار عزت و شرف مردم افغانستان، روانش را شاد و نامش را جاودان می‌خواهد.

مارشال محمد قسیم فهیم از جوانی برای رهایی کشور از اشغال به سنگر مبارزه رفت و بخش اعظم زندگی اش را برای میهن و مردم هزینه کرد. از مبارزه نستوهانه در جهاد مقدس تا نبردهای سنگین و رهبری مقاومت پس از شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود و سپس در پایه‌گذاری عصر نوین مردم سالاری، در مقام معاونیت ریاست جمهوری و وزارت دفاع ملی، به عنوان یک خادم صادق، نقش ایفا کرد و بنای اردوی ملی جدید را گذاشت و با تمام توان در راه توسعه و شکوفایی افغانستان جنگ زده تلاش و پیکار نمود.

مارشال محمد قسیم فهیم در حیات سیاسی و نظامی اش به داشتن جسارت در اتخاذ تصامیم و دفاع از حق مشروع مردم شهرت داشت و در این مسیر تا زمان حیات اش در هر اقدامی منافع ملی کشور و رفاه همگانی را در اولویت قرار می‌داد. او در زمانی به مقام معاونیت ریاست جمهوری و وزارت دفاع کشور دست پیدا کرد که افغانستان تازه از چنگال طالبان رهایی یافته بود و بنیاد حکومت داری، نیروهای دفاعی و امنیتی و نهادهای خدمات عامه از هم پاشیده بود. او در چنین شرایط با عملی سازی گام به گام توافق‌نامه‌ی بن، از شکل دهی اداره‌ی مؤقت و انتقالی تا برگزاری انتخابات و تمثیل اراده‌ی مردم، مصرانه کوشید تا چارچوب نظام جدید پی‌ریزی، افغانستان صاحب حکومت مدرن و مردم سالار و نیروهای منظم دفاعی و امنیتی شود و در کنار آن خدمات رفاهی برای مردم بصورت متوازن فراهم گردد.

نقش مارشال محمد قسیم فهیم در بازگشت آرامش، تأمین امنیت و ثبات کشور و هم‌چنین ساختار نهادهای مدرن حکومتی، تسوید و تصویب قانون اساسی، زمینه سازی برای برگزاری انتخابات، تأمین وحدت ملی، بیرون کشیدن افغانستان از انزوای سیاسی و مبارزه با افراط گرایی و تمرکز بر نظام‌مند شدن ساختارها و همین گونه اعاده‌ی حقوق مردم و حق خود ارادیت آنان درخور ستایش و قدر دانی است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در نهمین سال‌روز درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم از کارنامه‌های درخشان، خدمات ارزنده و فداکاری‌های آن شخصیت برجسته‌ی سیاسی کشور چه در زمان جهاد و مقاومت و چه در عصر نظام‌ مردم‌سالار قدر دانی نموده، نام او را تا همیشه‌ی تاریخ جاودان می‌خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید