جستجو
Close this search box.
برهان‌الدین ربانی

بنام‌ خداوند دانایی و آزادی

امروز‌ برابر است با دوازدهمین سال‌روز شهادت رهبر جهاد و‌ مقاومت، رییس جمهور پیشین دولت اسلامی، بنیان‌گذار و رهبر پیشین جمعیت اسلامی و شهید صلح، پروفیسور استاد برهان‌الدین‌ ربانی.

دوازده سال پیش، آن پیشوای خردگرای سیاست، برای دست‌یابی به صلح در پی توطئه‌یی به شهادت رسید و با رفتنش افغانستان یکی از رهبران دانشمند، آگاه و اندیشمند را از دست داد.

پروفیسور برهان‌الدین‌ ربانی در اواخر دهه‌ی چهار قرن خورشیدی پیشین در دوران شاهی که تازه جوان شده بود با شماری از استادان و اندیشه ورزان کشور پایه های فکری نهضت اسلامی کشور و سپس در سال ۱۳۴۸ خورشیدی با شماری از استادان و دانشجویان سازمان جوانان مسلمان را پی ریخت و در حمل سال ۱۳۵۲ خورشیدی با جمعی از استادان و محصلان دانشگاه، جمعیت اسلامی افغانستان را به رهنمود استاد غلام محمد نیازی به عنوان یک حزب سیاسی بنیاد نهاد. استاد در مجلس تأسیس جمعیت به عنوان رهبر آن از سوی هیئت مؤسسان انتخاب شد.

پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی از میان جامعۀ آگاه اکادمیک کشور به مبارزه برخواست و در کنار سایر رهبران، در جهاد مقدس و پیروزی آن نقش برجسته داشت. استاد در شکل دهی و حفظ مشروعیت دولت اسلامی تا رقم زدن عصر مردم‌سالاری، تلاش فراوان نمود که نقش و جایگاهش برای همه روشن و مورد تکریم است.

افغانستان با آن همه تاریخ پر فراز و نشیب اش که دست‌یابی به قدرت همیشه با کشت و خون میسر بود، برای بار نخست با اقدام و بنا گذاری سنت نیکوی انتقال قدرت از سوی پروفیسور برهان‌الدین ربانی به عنوان رییس دولت اسلامی افغانستان، شاهد رویکرد مسالمت آمیز انتقال قدرت به دولت مؤقت بود که زمینه را برای احیای مردم سالاری فراهم کرد.

پروفیسور برهان‌الدین ربانی سیاست مدار مدبری بود که در سیاست با تدبیر و هوشمندی عمل میکرد و  با سعه‌ی صدر در برابر نا ملایمات‌ و شرایط ناگوار کشور، برخورد حکیمانه، تدبیر سیاسی خِرد محور، نگاه عمیق میهن دوستانه و تمرکز روی وحدت و همبستگی مردم افغانستان داشت. او به افغانستان به عنوان خانه‌ی مشترک و سرزمین واحد می اندیشید که سنگ‌بنای آینده آن باید مبتنی بر عدالت و با مشارکت همه‌ی شهروندان نهاده شود.‌

استاد برهان‌الدین ربانی، صلح باعزت و مثبت را به عنوان یک پروسه‌ی ملی می‌دید و باور داشت که عبور از بحران تن‌ها در موجودیت مذاکرات و گفتگوهای صادقانه بر محور اهداف ملی و مرکزیت مردم و احترام به اراده‌ی جمعی شهروندان در تعیین سرنوشت‌شان، میسر خواهد شد. با همین روی‌کرد، مسوولیت رهبری شورای عالی صلح را به عنوان یک وجیبه‌ی ملی و اخلاقی برعهده گرفت و در این مسیر گام‌های تأثیرگذار و برجسته‌ای برداشت، اما بدخواهان با هراس از تامین صلح پایدار در افغانستان، نقشه‌ی شهادت او را پی‌ریزی کردند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان درحالی‌که بمناسبت سال‌روز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی از مبارزات و کارنامه‌های آن شهید بزرگ تجلیل می‌کند، از فداکاری و جان بازی‌های شهیدان راه آزادی به ویژه قهرمان ملی کشور، شهید احمدشاه مسعود، شهید وحدت ملی، استاد عبدالعلی مزاری، شهید حاجی عبدالقدیر، شهید احمدخان سمنگانی، شهید جنرال عبدالرازق، شهید جنرال محمد داوؤد داوؤد، شهید سید مصطفی کاظمی، شهید خان محمد مجاهد، شهید انجنیر محمدعمر، شهید مولانای سیدخیلی، شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی و سایر شهیدان راه آزادی و استقلال کشور قدر دانی و روان همه‌ی شان را شاد و نام‌های شان را جاودان می‌خواهد.

روان شهید صلح و آن پیشوای خردمند و حکیم با تدبیر شاد و راهش مستدام باد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید