جستجو
Close this search box.
روز زبان اوزبیکی

بنام خداوند دادگر

 

فرارسیدن بیست و نهم میزان روز ملی زبان اوزبیکی را برای همه مردم افغانستان به‌خصوص هموطنان ترک‌تبار خویش تبریک می‌گوییم.

تنوع و تکثر یکی از بسترهای اصلی قدرت و وحدت ملی است. امری که ما در کشور خود از آن برخوردار هستیم و افغانستان دارای اقوام، زبان‌ها‌، فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون است. اما متاسفانه در اکثر ادوار تاریخ به این امر مهم نه‌تنها توجه مثبت صورت نگرفته است، بلکه زبان‌ها و هویت‌ها همواره مورد بی‌مهری و حذف قرار گرفته اند. وضعیت امروز افغانستان آشکارا تداوم سیاست سرکوب و نابودی هویت‌ها و زبان‌های پرگویش کشور را تداعی می‌کند و گروه حاکم در پی حذف همه داشته‌های مردم افغانستان برآمده و بدین ترتیب زمینۀ بی‌ثباتی و استمرار بحران را فراهم کرده است.

زبان اوزبیکی از زبان‌های با پشتوانۀ تاریخی در کشور ما است که بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ ما را می‌سازد. از این رو توجه به این زبان و دیگر زبان‌ها یک ضرورت اساسی در راستای تقویت وحدت ملی و ملت‌سازی است. وضعیت امروز ما نشان می‌دهد که ما باید به حقوق شهروندی، برابری و عدالت اجتماعی به عنوان حقوق اساسی شهروندی، احترام بگذاریم و آن‌را رعایت کنیم.

امیدواریم که روزی همه مردم افغانستان به حقوق شهروندی، برابری و عدالت اجتماعی دست یابند و همه زبان‌ها و هویت‌های موجود در کشور در کنار همدیگر، سازه‌های یک ملت واحد و با اقتدار را بسازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید