جستجو
Close this search box.
Turkan language day

بنام خداوند جان و خرد

دوم میزان مصادف است به روز ملی زبان ترکمنی که همه ساله ازین روز در میان مردم گرامی‌داشت بعمل می‌آید.

چند فرهنگی و تنوع قومی و زبانی در افغانستان یکی از ویژگی‌های بارزی است که شهروندان آن به ارزش‌های این تنوع احترام میگذارند و در توالی تاریخ این چند فرهنگی و تکثر قومی به بافت‌های اجتماعی مبدل شده اند که میتواند عامل استواری و همدلی مردم ما محسوب گردد.

ترکمن‌ها به عنوان یکی از اقوام با پیشنۀ درخشان تاریخی جهان هم در عرصۀ دانش و فنون و هم در حکمت و دولت‌داری، از شهرت فراوانی برخوردار هستند. این قوم نجیب هرچند در ادوار مختلف تاریخی مورد بی مهری و جفای حکام مستبد قرار گرفته اند اما هرگز قامت شان برای پاسداری از عدالت‌خواهی خم نشده است.

هرچند در دوسال گذشته پس از تسلط نا مشروع و جابرانۀ طالبان بر افغانستان دیگر به ارزش‌های فرهنگی و هویتی اقوام اهمیت داده نمی‌شود و این گروه بصورت پیوسته برای حذف قومی، سیاسی و مذهبی تلاش کرده اند که نتایج آن متاسفانه آیندۀ افغانستان را به شدت صدمه میزند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان ضمن شادباش روز ملی زبان ترکمنی، این نکته را نیز تصریح می‌کند که تکلم و تدریس به زبان مادری از حقوق اساسی شهروندان کشور است که  باید به آن احترام گذاشته شود. خوشحالیم که جمعی از گویندگان زبان شیرین ترکمنی، در سطوح رهبری شورای مقاومت ملی حضور دارند و بدین گونه بخشی از حقوق آنان توسط این شورا تأمین گردیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید