جستجو
Close this search box.
سازمان ملل متحد

جلالتمأب سرمنشی و اعضای محترم شورای امنیت سازمان ملل متحد!

با تقدیم احترامات فایقه و آرزوی تمنیات نیک؛

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از تلاش‌های آن سازمان و شورای امنیت برای عطف توجه به مسائل افغانستان بویژه صدور قطع‌نامۀ شورای امنیت در محکومیت منع آموزش و کار زنان توسط طالبان، قدر دانی نموده و با تاکید بر افزایش نقش سازمان ملل متحد برای حل معضل کشورما، امید وار است در نشست شورای امنیت که به هدف ارزیابی بحران افغانستان برگزار می‌گردد، آن سازمان اقدامات مؤثر و مقتضی را جهت حل بحران، اعادۀ حاکمیت قانون، بازگشت مردم سالاری و مبنا قرار گرفتن ارادۀ جمعی مردم در تشکیل نظام سیاسی مورد نظر شان، اتخاذ نماید.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان توجه آن شورای محترم را به نکات آتی مبذول می‌دارد:

  1. شورای مقاومت ملی از این‌که سازمان ملل متحد و کشورهای جهان تسلط نا مشروع طالبان را به رسمیت نشناخته است، قدردانی نموده و درخواست می‌نماید که از به رسمیت شناسی طالبان هم‌چنین خود داری صورت گیرد.
  2. طالبان با بیش از بیست و دوگروه تروریستی منطقوی و جهانی ارتباط مستقیم دارد و با نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و صدمه زدن به منافع ملی مردم افغانستان و در تعارض آشکار با قوانین بین‌المللی و تهدید صلح و امنیت منطقه و جهان، از ترویستان در قلمرو افغانستان میزبانی می‌کند. در کنار آن جابجایی نیروهای تروریستی تی تی پی در ولایات شمال و شمال‌شرق افغانستان به هدف تغییر دموگرافی ولایات شمال و شمال‌شرق کشور ما و تهدید ژئوپولیتیک آسیای میانه، اقدام باالقوه علیه امنیت منطقه‌ و جهان است. از دید این شورا هرگونه تعامل با این گروه، تقویت تروریزم و هراس افگنی تلقی گردیده و تبعات فاجعه بار آن متوجه آن‌هایی است که با توجیه کارنامۀ خونین طالبان، خواهان تعامل با یک گروه تروریستی هستند.
  3. انتظار تغییر از طالبان، توقع بی‌جا است. این گروه در طی نزدیک به دوسال سلطه شان نشان دادند که ظرفیت تعامل و سازگاری با نظم جهانی و ارزش‌های اسلامی و انسانی مردم افغانستان را ندارند. لذا طرح صلح شورای مقاومت ملی که قبلاً اعلام گردیده است، می‌تواند راهگشای فصل نوین از بازگشت به مردم سالاری و معالجۀ بن‌بست و خلای مشروعیت فعلی در کشور باشد که توجه آن شورای محترم را به این طرح معطوف می‌داریم.
  4. شورای مقاومت ملی برای حل معضل کنونی از راه گفتگو و رسیدن به صلح با عزت باورمند است و در عین حال به روند سیاسی که زیر نظر سازمان ملل متحد مدیریت شود و سبب تغییر وضعیت گردد، احترام گذاشته و از ایجاد حکومتی برخاسته از ارادۀ مردم افغانستان با قاطعیت حمایت می‌نماید.
  5. شورای مقاومت ملی وضعیت جاری در افغانستان را که در آن انواع مظالم، نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر بویژه حقوق زنان، کشتارهای هدفمند قومی، مذهبی و منطقوی، شکنجه و قتل نیروهای پیشین امنیتی اعمال می‌شود، جنایت ضد بشری و اپارتاید جنسیتی دانسته، برای تغییر این وضعیت از سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن سازمان درخواست می‌دارد که اقدامات عملی بازدارنده را روی دست گیرند.
  6. باور ما اینست که طالبان دارای تفکر یکسان افراطی اند و تقسیم آنان به طالبان تندرو و میانه رو اغواگری است و تفکر طالب، تفکر تروریستی و نا متعارف با اصول انسانی و اسلامی است که این تقسیم بندی‌ها هیچ تغییری را در وضعیت آنان و کشور رونما نمی‌کند.
  7. شورای مقاومت ملی با احترام کامل به کنوانسیون‌ها، فیصله‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که افغانستان به عضویت آن‌ها پیوسته است، درخواست می‌دارد که در نشست‌های بین‌المللی راجع به افغانستان به شورای مقاومت ملی به مثابه چتر واحد سیاسی متشکل از جریان‌های بزرگ، شوراها و شخصیت‌های مؤثر سیاسی، به عنوان طرف اصلی قضیه افغانستان فرصت حضور داده شود.
  8. با توجه به وضعیت اقتصادی فاجعه بار افغانستان در زیر سلطۀ طالبان و زیر خط فقر بودن بیشتر از ۹۰ فیصد مردم و حجم بالای بی‌کاری و خشک‌سالی های پی در پی، ارسال کمک‌ها به افغانستان و مردم نیازمند آن از نظر این شورا مبرم و امر فوق العاده ضروری است که از توجه مستمر جامعۀ جهانی به مردم افغانستان و کمک‌های آن سازمان، سپاس‌گزاری می‌گردد، اما متأسفانه باید نشانی نمود که گروه طالبان به شکل فاجعه باری در توزیع کمک‌ها، استفاده سو نموده و از منابع کمک شده جهان به مردم افغانستان، در سرکوب آن‌ها بهره می‌برند. در این مورد تقاضا می‌گردد که در نحوۀ توزیع کمک‌های بین‌المللی به افغانستان بازنگری صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که کمک‌های مورد نظر برای تقویت گروه‌های هراس افگن استفاده نمی‌شود و طی یک روند شفاف به مردم نیازمند افغانستان توزیع می گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید