جستجو
Close this search box.
Shanghay-Confrance

خوش‌بختانه همان‌طور که انتظار می‌رفت بخشی از واقعیت‌های موجود افغانستان و پیامدهای زیان‌بار سلطه‌ی نامشروع و غاصبانه‌ی گروه طالبان یک‌بار دیگر در نشست سران شانگهای نیز انعکاس یافت. این سازمان نیز علی‌رغم تعامل یک‌جانبه و زیانبار برخی از اعضای آن با گروه طالبان، بر تشکیل یک دولت فراگیر، مشروع و مبتنی بر اراده مردم افغانستان تاکید کرد.

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان از فیصله‌ی نشست شانگهای مبتنی بر حضور همه اقوام، گروه‌ها و اقشار مختلف مردم افغانستان در فرایند تشکیل یک حکومت فراگیر با هدف ایجاد صلح پایدار و دایمی در افغانستان، استقبال و از آن حمایت می‌کند. طبیعی است که تنها راه خاتمه بحران افغانستان، تمکین به اراده عمومی و تن دادن به مطالبات برحق مردم افغانستان از طریق قانون و برپایی نظام برخاسته از اراده‌ی مردم است.

سلطه‌ی نامشروع و غاصبانه‌ی طالبان طی نزدیک به سه سال گذشته نشان داده است که روند موجود علاوه بر تحمیل ستم آشکار بر همه مردم افغانستان، همه زیرساخت‌های نظام‌داری، حقوقی، اداری و اقتصادی کشور را نابود کرده است و سبب رشد مجدد تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه شده است. امروز تروریسم که پناهگاه امن در افغانستان یافته است، نه تنها تهدیدی برای آینده افغانستان بلکه به عنوان یک تهدید بالفعل برای تمام منطقه و جهان است. بسی جای خوشحالی است که کشورهای عضو شانگهای این خطر را درک و احساس کرده اند.

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان هم‌چنین تاکید می‌کند که همه روندهای بین‌المللی در باره‌ی افغانستان باید با محوریت حضور تمام اقشار مختلف و مطالبات اصلی مردم افغانستان، صورت گیرد و هرگونه رویه یک‌جانبه و ناقص، تنها بحران افغانستان را طولانی می‌سازد و بر رنج و محنت مردم افغانستان می‌افزاید. نشست سوم دوحه که با میزبانی ملل متحد صورت گرفت یک نمونه‌ی آشکار از نادیده گرفتن و حذف مردم افغانستان، بویژه زنان و مطالبات برحق آنان و نیز یک شکست تاریخی و بزرگ برای این نهاد بین‌المللی بود.

ما امیدوار هستیم که کشورهای منطقه و جهان صدای مردم افغانستان را بشنوند و از تعامل یک جانبه و غیر قانونی با گروه طالبان به بهانه واقعیت موجود افغانستان، پرهیز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید