جستجو
Close this search box.

بنام خداوند جان و خرد

فرا رسیدن هشتم مارچ، روز جهانی زنان را به تمامی زنان رنج‌دیده اما جسور و سربلند افغانستان و زنان جهان صمیمانه شادباش می‌گوییم.

ام‌سال این روز در حالی فرا می‌رسد که زنان سرزمین ما از ابتدایی ترین حقوق شان محروم، دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها بروی آنان بسته و از کار و فعالیت‌های اجتماعی نیز محروم گردیده، اما زنان فداکار کشور از مبارزه برای دست‌یابی به حقوق شان در سطح ملی و بین‌المللی از تلاش و فداکاری دست نکشیده اند.

پس از تسلط جابرانه‌ی طالبان بر افغانستان، دست کم سی و پنج فرمان علیه زنان و در جهت محرومیت آنان از حقوق اسلامی و انسانی شان صادر شده است. زن که از منظر نصوص دین و قرائت اعتدالی اسلام حقوق فراوانی دارد، از نظر طالبان مورد اپارتاید جنسیتی قرار گرفته اند. 

در جهان امروز زنان در کنار مردان برای شکوفایی جامعه‌ی بشری، توسعه و انکشاف، علوم، فنون، سیاست و دولت‌داری کار و تلاش می‌کنند. در برخی کشورها زمام امور کشوری بدست زنان با مؤفقیت‌های بزرگی رقم خورده است و در بسیاری موارد نقش زنان در اکتشافات و علوم مختلف نیز مایه‌ی امید و افتخار است.

در افغانستان در بیست سال گذشته زنان نقش بسیار ارزش‌مند، مفید و مؤثر در ابعاد مختلف از جمله سهم برازنده در حکومت داری، عرضه‌ی خدمات بشری، سیاست، رسانه، آزادی بیان، جامعه‌ی مدنی و سایرزمینه‌ها داشتند که با فروپاشی نظام و کشور و تسلط طالبان، دختران و زنان کشور بصورت واقعی حذف شده اند و در عین حال برخلاف دستور دین مبین اسلام “اقرا” و “طلب العلم فريضه على كل مسلم ومسلمه”، دروازه های مکاتب و دانشگاه‌ها را بروی آنان بسته اند و تعبیر شان را از حقوق زن در چارچوب خانه و برده‌ی جنسی به نمایش گذاشته اند. در حالی که دین اسلام زن را جایگاه ویژه داده و قابل احترام فراوان خوانده است.

با این همه خشونت، سرکوب‌گری و حذف، زنان شجاع و جسور افغانستان چه در داخل و چه در بیرون از کشور در صدر مبارزات دادخواهانه علیه تسلط جابرانه و نا مشروع و فرامین غیر دینی و خلاف اصول انسانی طالبان، استوار و پایدار ایستاده اند که شورای مقاومت ملی از دادخواهی‌ها و مبارزه‌ی حق طلبانه‌ی آنان قدر دانی و حمایت می‌نماید.

شورای مقاومت ملی از اعلام دیدگاه روشن دبیرکل سازمان ملل متحد در قبال وضعیت فعلی زنان افغانستان، دیدگاه‌های ارائه شده در آخرین نشست شورای امنیت آن سازمان در مورد نقض گسترده‌ی حقوق بشر بویژه محرومیت و حذف زنان افغانستان در زیر سلطه‌ی طالبان و وضع تحریم اتحادیه‌ی اروپا بر دو مقام افراطی طالبان و همین‌گونه مواضع روشن سایر کشورها علیه سیاست‌های زن ستیزانه‌ی گروه مسلط بر کشورما، قدردانی و در عین حال از تمامی مبارزات و دادخواهی‌های برحق زنان در سطح ملی و بین‌المللی، ستایش و حمایت نموده، اعلام می‌دارد که در رسیدن زنان به حقوق اساسی، نقش و جایگاه شایسته‌ی شان تعهد کامل داشته و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید