جستجو
Close this search box.
نشست مسکو

بنام خداوند دادگر

قرار است پنجمین نشست فارمت مسکو بتاریخ 29 سپتامبر 2023 با حضور نمایندگان ویژۀ کشورهای مهم منطقه در شهر کازان روسیه برگزار گردد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به این باور است که تأمین امنیت جهانی ضرورت همه کشورها بوده و سرنوشت تمام بشریت در برابر پدیدۀ شوم تروریزم مشترک وهمگان از آن آسیب پذیر اند‌ و مقابله با این خطر مسوولیت جمعی جهان است و از سوی دیگر با توجه به اینکه گروه طالبان یک جریان تروریستی و افراطی است ودر یک معاملۀ خیانت‌بار برخلاف ارادۀ مردم به طور غیر مشروع بر افغانستان تحمیل شده است، اوضاع کشور را با بحران جدی مواجه ساخته و کشورهای منطقه و جهان را نیز دیر یازود دچار مشکلات عدیده خواهد کرد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان ضمن اینکه از نقش مثبت و فعال کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی و تلاش آنان جهت راه اندازی مذاکرات برای برگشت صلح و ایجاد یک نظام مرم‌سالار و مبتنی بر حاکمیت قانون که برخواسته از اراده آحاد مردم شریف افغانستان باشد، استقبال مینماید، نکات نظر این جمع را به استحضار سران اجلاس محترم فارمت مسکو می‌رساند:

  1. هرگونه راه حل برای بحران موجود کشور در صورتی عملی و پایدار خواهد بود که در آن همه طرف‌های قضیه افغانستان اشتراک داشته باشند.
  2. آنچه که تاهنوز تحت عنوان تعامل با طالبان از سوی کشورها عملی شده، آلام و مشکلات مردم افغانستان را بیشتر کرده و باید در نحوۀ برخورد با این گروه تجدید نظر صورت گیرد. زیرا این رویه یک نوع پوشش حمایتی برای خودسری‌ها و جرئت بخشیدن برای هرگونه رفتار غیر انسانی و اخلاقی این گروه را فراهم کرده است.
  3. گروه خودکامۀ طالبان با همه گروه‌های تروریستی همکاری نزدیک داشته و افغانستان را بار دیگر به یک لانۀ امن تروریزم مبدل ساخته است. چنانکه تیم گزارشگر شورای امنیت ملل متحد تایید کرده است که گروه طالبان همچنان به حمایت از سازمان‌های تروریستی در افغانستان ادامه می‌دهد و فعالیت گروه‌های تروریستی القاعدة ، TTP، انصار الله تاجیکستان، حرکت اسلامی اوزبکستان،ETIP و درکل بیش از بیست و دو گروه تروریستی بویژه در شمال و جنوب‌شرق کشور در هماهنگی و تحت حمایت طالبان و حامیان شان ادامه دارد. واضح است که هدف ازین جابجایی‌‌ها و فعالیت‌های تروریستی، هدف قرار دادن امنیت کشورهایی است که نمایندگان آنان در نشست فارمت مسکو حضور دارند.
  4. گروه طالبان در بیش از دوسال گذشته نشان داد که نه روحیه مدارا با مردم افغانستان را دارد و نه حضور جریان‌های سیاسی را می‌پذیرد ونه هم ظرفیت تعامل با جامعۀ بشری را دارد. محروم کردن دختران از تحصیل و تعلیم و‌ منع زنان از کار در تمامی عرصه‌ها، سرکوب دادخواهی‌ها و محصور کردن زنان و حذف کامل آنان از جامعه، مصداق عینی اپارتاید جنسیتی است.
  5. تبعیض ناروای سیاسی، قومی و مذهبی نیز بخشی از رفتارهای خلاف موازین قانونی، انسانی و اخلاقی گروه طالبان است که با صدور فرامین خود سرانه آن را اعمال میکنند که نمونۀ واضح آن صدور فرمان مبنی بر ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی، حذف برخی از اقوام با هم برادر کشور خصوصاً جامعۀ هزاره، اسماعیلیه و شیعه از کابینه و نیز ممنوع قراردادن فقه ومعارف جعفری و اسماعیلی از مراکز تحصیلی کشور و حذف علمای اهل تشیع از ساختار شورای علما، نشان دهنده آنست که این گروه به هم‌زیستی مسالمت آمیز و باهمی اقوام و مذاهب کشور باور ندارند.
  6. پیگرد، سرکوب، دستگیری، شکنجه، محاکم صحرایی و شهادت نیروهای پیشین امنیتی، کارمندان دولت پیشین، برخلاف آنچه بنام عفو عمومی اعلان کرده اند و نیز تعقیب و ترور شخصیت‌های متنفذ قومی و علمای اعتدال‌گرا از دیگر جنایات بشری گروه طالبان است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان یک صدا با دیگر جریان‌های مخالف حاکمیت استبدادی و غیر مشروع طالبان، بر این باور اند که دوام حاکمیت گروه افراطی و تروریستی طالبان وضعیت افغانستان را بیشتر از پیش فاجعه‌بار تر نموده و امنیت منطقه و جهان را نیز با خطر جدی مواجه میسازد، لذا از کشورهای همسایه، منطقه و جامعه جهانی خواستار موارد آتی هستیم:

اول: قضیۀ افغانستان باذ حضور یک‌جانبۀ طالبان و بدون اشتراک نمایندگان دیگر احزاب و ائتلاف‌های سیاسی و مردم افغانستان قابل حل نبوده، لذا هرگونه تصمیم و راه حل باید با حضور همه اطراف قضیه افغانستان اتخاذ شود.

دوم: از سران نشست مسکو میخواهیم که برای گفتگوی جامع میان همه طرف‌های دخیل در قضیه افغانستان، زمینۀ برگزاری اجلاس منطقه‌ای با حضور سازمان ملل متحد را مهیا تا زمینۀ استقرار صلح و برپایی نظام مشروعِ مردم‌سالار، فراگیر و عادلانه در کشور فراهم گردد. زیرا تعامل یک جانبه با گروه طالبان جز قباحت زدایی از یک گروه افراطی که تداوم حضور آنان امنیت منطقه و جهان را با خطرجدی روبرو می‌کند نتیجه دیگری نخواهد داشت.

سوم: در صورت مساعد شدن شرایط یک مذاکره واقعی میان طرف‌های دخیل در قضیۀ افغانستان تحت نظارت سازمان ملل متحد، شورای مقاومت ملی آمادگی دارد که با تمام جدیت، خلوص و صداقت از طریق نمایندگان با صلاحیت خویش در این مذاکرات اشتراک نموده، برای شکل‌گیری حکومت فراگیر مساعدت نمایند و باور ما اینست که یک حکومت بر خواسته از ارادۀ مردم افغانستان، امنیت و اعتماد را به کشور اعاده و زمینۀ باز گشت مهاجرین مساعد و جلو مهاجرت سیل آسای مردم را به خارج خواهد گرفت و در عین حال تروریزم را از افغانستان نا بود و در تأمین امنیت اطراف افغانستان نیز همکاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید