جستجو
Close this search box.
نشست پیشروی سازمان ملل

همان‌گونه که اعلام گردیده است، قرار است در‌ ماه آینده میلادی، نشستی بامیزبانی آقای آنتونیوگوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در شهر دوحه کشور قطر در باره بررسی بحران افغانستان و جستجوی راه حل‌هایی برای این بحران برگزار گردد.

بر اساس بند چهارم قطعنامه شماره 2721 نشست 29 دسامبر سال 2023 شورای امنیت ملل متحد، این سازمان متعهد است تا در مشوره با تمام جوانب ذیدخل در قضیه افغانستان به شمول جامعه مدنی، جناح‌های سیاسی، کشورهای منطقه و جامعه جهانی، نماینده ویژه را انتخاب کرده و بر اساس ارزش‌های مندرج در منشور ملل متحد راه حل مناسب برای برون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی جستجو کند. اما براساس اطلاعات رسیده و با توجه به ادعای گروه طالبان مبنی بردعوت از آنان برای شرکت در این نشست، به نظر می‌رسد که علی‌الرغم اعلان تاریخ اجلاس دوحه تا کنون مشوره‌های لازم و کامل با جریان‌های موثر سیاسی افغانستان صورت نگرفته است. نگرانی‌ جناح‌های سیاسی در سطح ملی و هم‌چنین جلسات متعدد و تحرکات متضاد در سطح بین المللی در باره افغانستان نشان‌دهنده عدم اجماع و انسجام ملی و بین المللی در باره افغانستان با محوریت سازمان ملل متحد است.

از این رو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان یک‌بار دیگر اعلام می‌دارد که برای حل بحران افغانستان فعالیت منسجم و هماهنگ با محوریت سازمان ملل متحد و با حضور همه جوانب درگیر در قضیه افغانستان باید آغاز گردد. با توجه به تجربیات گذشته هرگونه کمبود و نادیده‌گرفتن هر یک از طرف‌های درگیر به منزله شکست روندهای موجود و طولانی شدن بحران افغانستان خواهد بود.

با توجه به این‌که متاسفانه مردم افغانستان اکنون در بدترین وضعیت ممکن و شدیدترین جو اختناق و سرکوب و فقر و فلاکت مطلق قرار دارند، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی وظیفه دارند تا مردم افغانستان را از این وضعیت نجات دهند. بدون شک تنها راه ممکن آغاز گفتگوهای معنادار و منسجم، با حضور همه طرف‌های درگیر در قضیه افغانستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید