جستجو
Close this search box.
ذخایر ارزی افغانستان

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان باورمند است که ذخایر ارزی افغانستان، متعلق به مردم کشور است و باید مرحم زخم‌های مردم افغانستان باشد، نه فربه کردن یک گروه افراطی با رویکرد تروریستی. از سوی دیگر ایجاد صندوق امانی برای افغانستان به هدف تقویت ثبات پولی و مالی، مبارزه با بحران اقتصادی و بهبود وضعیت انسانی در افغانستان صورت گرفته است ولی از آنجائیکه این نهاد صبغه قانونی و حقوقی ندارد و شماری از اعضای این نهاد متهم به سو استفاده از موقف‌های صلاح دیده شده اند، نگرانی‌های جدی در قسمت نحوه فعالیت و سو استفاده‌ از ذخایر ارزی افغانستان وجود دارد.

  1. اعضای این نهاد با کدام میکانیزم و توسط چی کسانی برگزیده شده تا در مورد ذخایر ارزی افغانستان تصمیم بگیرند؟
  2. گزارش‌های متعدد از جمله اظهارات برایان مست، عضو کنگره امریکا در نشستی در ماه گذشته، بر جعلی بودن اسناد تحصیلی یکی از اعضای این نهاد تاکید دارد. چگونه می‌تواند اشخاصی با چنین اوصافی، امین و دلسوز به مردم افغانستان باشد؟
  3. مصرف ذخایر ارزی به مقاصد پرداخت هزینه‌های برق و چاپ پاسپورت و مواردی ازین دست از بنیاد خلاف قانون بانک‌داری بوده و زمینۀ فربه شدن گروه طالبان را فراهم می‌کند.
  4. بر اساس قانونِ بانک مرکزی، این نهاد به لحاظ سیاسی باید مستقل باشد. اما درحال حاضر، این بانک بوسیله یک طالبِ تحت تحریم سازمان ملل به جرم فعالیت‌های دهشت افگنی، رهبری می‌شود، با این حال چگونه می‌توان انتظار داشت، از این ذخایر سو استفاده صورت نگیرد؟

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تاکید می‌دارد که ذخایر ارزی متعلق به مردم افغانستان است و سلطه‌ی جابرانه طالبان فاقد مشروعیت و نمایندگی از مردم افغانستان است و تا زمان ایجاد دولت مشروع قانونی برخواسته از اراده جمعی مردم افغانستان، هیچ جریان و گروهی اهلیت و صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد ذخایر ارزی افغانستان را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید