جستجو
Close this search box.
روز پناهندگی

بنام خداوند بزرگ

امروز مصادف است به روز جهانی پناهنده که سازمان ملل متحد شعار (امید به دور از خانه) را برای سال 2023 برگزیده است و در همین حال مردم افغانستان در صدر فهرست پناهندگان جهان قرار دارد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در حالی که از افزایش میزان پناهندگی از افغانستان شدیداً متاثر است، عامل اصلی آن را وضعیت حاکم بر افغانستان می‌داند.

هم‌زمان با تحویل دهی افغانستان و زمام امور به گروه طالبان، مردم افغانستان از وحشت مستولی شده بصورت دسته جمعی به هر ابزاری متوسل شدند که ترک میهن کنند. خاطرات تلخ رسیدن تا میدان هوایی، پرت شدن از طیاره و انفجار مرگ‌بار و جان باختن شماری از کسانی که برای رسیدن به روند تخلیه در داخل و اطراف میدان هوایی کابل لحظه شماری می‌کردند، نتیجۀ وحشتی بود ناشی از تسلط طالبان که هنوز نیز هم‌چنان ادامه دارد.

پس از فروپاشی کشور، فقر، بیکاری و گرسنگی بصورت چشم‌گیر در حال افزایش است و در کنار آن نبود امنیت، آرامش و مصئونیت زندگی و در عین حال اعمال رفتارهای غیر اسلامی، غیر انسانی و نقض گستردۀ حقوق بشر، شکنجۀ مردم ملکی برخی از مناطق ویژه، شکنجه و شهادت نیروهای پیشین امنیتی، سرکوب فعالین مدنی، حذف سیاسی، قومی و مذهبی و تنش‌های قومی و تغییر جغرافیایی در مناطق شمال و شمال‌شرق کشور که نمونه بارز اپارتاید قومی است، سبب گردیده است که مردم بصورت کتلوی هرچند با قبولی خطرات مهلک مهاجرت غیر قانونی تا غرق شدن در آب‌های یونان و ایتالیا متوسل شوند.

شورای مقاومت ملی به این باور است که افغانستان به یک پناه‌گاه امن تروریستان منطقوی و جهانی مبدل شده است که این امر نه‌تنها موجی از مهاجرت کتلوی غیر قانونی را از افغانستان افزایش می‌دهد که با جابجا شدن تروریستان در مرزهای شمال و شمال‌شرق کشور که سبب صدور تروریزم به آسیای میانه می‌گردد، سلسله مهاجرت از آن‌ کشورها نیز به میزان پناهندگان در جهان می‌افزاید.

شورای مقاومت ملی اذعان می‌دارد که برای جلوگیری از افزایش مهاجرت‌های غیر قانونی از کشورما که عامل آن وضعیت حاکم در افغانستان است، به تغییر وضعیت و راه حل سیاسی که این شورا قبلا طرح جامعی را ارایه کرده است، پرداخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید