جستجو
Close this search box.
وزیرستان سازی شمال

بنام خداوند دادگر

اخیراً گروه طالبان اعلام کرده اند که آن دسته از مهاجرین پاکستانی ساکن در نوار مرزی دیورند را به ولایات شمال کشور، جابجا می‌سازند.

این اقدام که بدون شک، معامله‌ استراتژیک میان طالبان و پاکستان به هدف جابجا سازی نیروهای TTP یا جنبش طالبان پاکستانی زیر نام مهاجرین که در حقیقت تبدیل کردن شمال افغانستان به لانه امن تروریستان و از جانب دیگر تغییر دموگرافی شمال کشور است که در هردو حالت افغانستان را با خطرات عمیق بحران داخلی و خارجی تا سرحد تمایل به تجزیه و بستر سازی به فعالیت‌های مصئون تروریستی مبدل می‌کند.

جابجا سازی هایی پیش ازین نیز در شمال افغانستان برای تطبیق اهداف شوم، تغییر دموگرافی و غصب جایداد و خانه‌های مردم بومی صورت گرفته بود که جز فربه کردن تنش، تداوم خشونت و خون‌ریزی حاصل دیگری نداشت. طالبان بدانند که مردم شمال و شمال‌شرق کشور ابزار سیاست خشونت پرور و تطبیق برنامه‌های شوم آنان نیست که با زندگی، امنیت، حق ملکیت خانه و کاشانه آنان بازی‌های سیاسی و جابرانه صورت گیرد. این حرکت‌ها پاسخ پیدا می‌کند و عواقب آن فاجعه بار خواهد بود.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان بارها از خطر گسترش تروریزم و افراط گرایی از افغانستانِ تحت تسلط طالبان، هشدار داده است، اما امروز این خطر با گذشت هر روز عمیق تر می‌شود و افغانستان به محل صدور تروریزم بین‌المللی مبدل گردیده است و در کنار آن سیاست‌های مخرب و ویرانگر ضد وحدت ملی گروه طالبان هر روز بیشتر از پیش افزایش پیدا می‌کند که جابجایی نیروهای جنبش طالبان پاکستانی در شمال نیز در کنار عوامل تروریزم پروری، رویکرد از هم پاشی منافع ملی و تغییر جغرافیایی را به همراه دارد.

شورای مقاومت ملی یکبار دیگر از پیامدهای ناگوار این اقدام گروه طالبان هشدار می‌دهد و آن را بستر سازی امن برای هراس افگنی و صدور تروریزم از افغانستان به منطقه، کشورهای آسیای میانه و جهان می‌داند. اگر برای جلوگیری این خطر توجه جدی صورت نگیرد، دامنه جنگ نیابتی طالبان فراتر از خاک افغانستان، در کنار تقویت نیروهای تروریستی منطقوی، دامن کشورهای آسیای میانه و فراتر از آن را خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید