جستجو
Close this search box.
سیاسی سازی مهاجرین

بنام خداوند دادگر

اخیراً حکومت پاکستان در یک اقدام بی پیشینه و برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد حقوق پناهندگان، هزاران شهروند افغانستان را که در پاکستان پناهنده بودند، اخراج و به افغانستان برگشت داده است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در ادامۀ موضع‌گیری قبلی، درحالی‌که این تصمیم حکومت پاکستان را خلاف مناسبات حسن هم‎جواری و در تقابل با کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو درمورد حقوق پناهندگان می‌داند، از پیامدهای این تصمیم و در کنار آن برنامۀ جابجایی آنان در مناطق معین به شدت نگران است.

در جریان بیش از چهاردهه حضور مهاجران افغانستان در پاکستان و ایران، این‌گونه اخراج دسته‌جمعی پناهندگان از سوی پاکستان، سابقه ندارد.

حکومت پاکستان دلیل اصلی اخراج مهاجران را استفادۀ طالبان از حضور پناهندگان در پاکستان برای تربیت و تقویت گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان می‌داند، در حالی‌که بار این اخراج را نه طالبان که مردم افغانستان متحمل می‌شوند. طالبان پیش ازین نیز در تربیت و حمایت گروه‌های تروریستی نقش داشتند و در حال حاضر نیز میزبان بیش از بیست و دو گروه تروریستی جهانی اند. از سوی دیگر جابجایی مهاجران برگشت داده شده در مناطق معین، سیاسی سازی این روند است که امروز و آیندۀ همبستگی مردم افغانستان را برهم می‌زند. فرض را براین بگیریم که در موجودیت تسلط نا مشروع طالبان برای مدتی این‌ جابجایی سیاسی صورت گیرد و ادامه یابد، فردا با تغییر وضعیت افغانستان، آیا این جابجا شده‌گان، شانس دوام اسکان را در این مناطق خواهند داشت؟ واضح است که این روند، زمینه‌های بیشتر نفاق، پراکندگی و از هم جدایی مردم ما را فراهم می‌کند.

اگر مهاجران برگشت داده شده، شهروندان افغانستان باشند، مسلماً  سکونت قبلی آنان نشان می‌دهد که متعلق به بخشی از جغرافیای ما در روستا، شهر و ولایتی اند و باییست دوباره در همان مناطق اصلی شان اسکان داده شوند. اگر برنامه‌یی درکار نیست چگونه طالبان، مهاجران برگشت داده شده را در ولایات مشخص آن‌هم در شمال افغانستان و ساحات معینی از آن ولایات جابجا می‌سازند. مشخص است که این کار به هدف برهم زدن دموگرافی و بافت اجتماعی مناطق معین صورت می‌گیرد و برنامۀ ویرانگری است که آتش آن هیچ کسی به‌شمول طالبان را در امان نخواهد گذاشت.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از سازمان ملل متحد و کشورهای جهان درخواست می‌دارد که بازگشت مهاجران و اسکان آنان را از طریق یک برنامۀ جامع بی‌طرف بین‌المللی تحت نظارت بگیرند و اجازه ندهند که با سیاسی سازی این روند و طرح‌های نفاق افگنانه و نا مطلوب گروه طالبان، زمینه‌های زیست باهمی و امنیت منطقوی با خطر بیشتر روبروگردد.

یک پاسخ

  1. در صورتیکه قبل ازقبل جلو چنین اهداف شوم را ملت مظلوم شمال افغانستان🇦🇫 نگیرد بدون شک که این گروه های سفاک چالش زا خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید