جستجو
Close this search box.
نشست شورای امنیت در مورد افغانستان

بنام خداوند دادگر

قرار است نشست اهداکنندگان کمک‌های مالی به افغانستان امروز 7 سرطان 1402 هجری خورشیدی برابر با ۲۸ جون ۲۰۲۳ میلادی به هدف یاری برای بهبود شرایط اجتماعی و انسانی مردم افغانستان برگزار ‌گردد.

شورای مقاومت ملی با درک شرایط ناگوار زندگی در افغانستانِ تحت سلطۀ ظالمانۀ طالبان، از بذل توجه جامعۀ جهانی و اختصاص کمک‌های لازم و ضروری به مردم افغانستان قدردانی و امتنان می‌نماید. اما متاسفانه باید تذکر داد که تجربۀ نزدیک به دو سال گذشته گواه این امر است که این کمک‌ها نه تنها بصورت سالم به مردم نیازمند افغانستان نمی‌رسد که گروه خودکامه و مستبد طالبان بشکل فاجعه باری از این کمک‌های انسانی و بشردوستانه برای تقویت گروه‌های مسلح طالبان و در واقعیت امر تقویت گروه‌های تروریستی استفاده نموده و در توزیع آن فساد گسترده اعمال می‌نمایند. روشن است که این کمک‌ها سبب تقویت و اکمال تروریسم و سرکوب مردم مظلوم و بی‌پناه افغانستان می‌گردد.

نزدیک به دو سال است که افغانستان در همه عرصه‌ها با عقب‌گرد فاجعه‌باری مواجه شده است. نهادهای دولت‌داری بویژه سکتور اقتصادی و صنعت و تجارت ضربات مهلکی دیده اند. حاکمیت قانون جایش را به نقض حقوق اساسی شهروندان، قتل‌های صحرایی، تصفیه قومی، اپارتاید جنسیتی، مصادرۀ ارادۀ عمومی و تثبیت خودکامگی در لباس قومیت و قشری‌گری دینی داده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی فاجعه بار افغانستان در زیر سلطة طالبان و زیر خط فقر بودن بیش از ۹۰ فیصد مردم و حجم بالای بی‌کاری و خشک‌سالی‌های پی در پی و نیازمند بودن بیش از سی ملیون از جمعیت کشور به کمک‌های اولیه، ارسال کمک‌ها به افغانستان و مردم نیازمند آن مبرم و امر فوق العاده ضروری است.  بناءً مشخصا در این مورد تقاضا می‌گردد که در نحوۀ توزیع کمک‌های بین‌المللی به افغانستان بازنگری جدی صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که کمک‌های مورد نظر طی یک روند شفاف و پاسخگو از طریق سازمان ملل متحد به مستحقین آن توزیع می گردد.

شورای مقاومت ملی برای اطمینان از جلوگیری از فساد و عدم سوء استفاده ماشین سرکوب طالبان از کمک‌های بین‌المللی پیشنهاد می‌کند دراین زمینه میکانیزم شفافی با نظارت و مشارکت مردم ایجاد گردد تا ضمن اطمینان از توزیع کمک‌ها به مستحقین ازحیف ومیل و به هدر رفتن منابع اختصاص یافته به مردم افغانستان جلوگیری بعمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید