جستجو
Close this search box.

 

بنام خداوند دادگر

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان ضمن ابراز نگرانی عمیق بابت به انزوا رفتن افغانستان ناشی از تسلط جابرانه‌ی طالبان بر سرزمین ما، از برگزار کنندگان نشست امنیتی مونیخ که با دعوت نکردن نمایندگان گروه طالبان، در واقع بر عدم مشروعیت سلطه‌ی آنان مهر صحه گذاشته اند، سپاس‌گزاری می‌نماید.

نشست امنیتی مونیخ که از جایگاه مهمی در بحث امنیت جهانی برخوردار است، ام‌سال در حالی برگزار می‌گردد که افغانستان در چنگال یک گروه متحجر، افراط گرا و تروریست قرار دارد و این وضعیت ناشی از تعامل بدون محاسبه و خوش‌باورانه‌ی برخی کشورهای جهان و منطقه و ضعف مدیریت و فقدان دیدگاه ملی، رهبری حکومت قبلی است.

اعضای محترم نشست امنیتی مونیخ!

افغانستان در پانزدهم آگست سال 2021 در یک برنامه‌ی سازمان دهی شده به گروه طالبان تحویل داده شده و نظام آن ساقط و روند حکومت داری نیز تعطیل گردید و به علاوه آن گروهی بر کشور ما مسلط شدند که توسل به اعمال تروریستی را جزء کارنامه‌های افنخار آمیز خویش می‌پندارند و از شبکه‌های معروف تروریستی جهان و منطقه میزبانی می‌نمایند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر صدها نیروی افراط گرا در مناطق مختلف افغانستان در هم‌سویی با گروه طالبان آموزش می‌بینند و پناه‌گاه امن دارند. نیروهای گروه های تروریستی القاعده، داعش، جندالله، انصارالله، لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان، گروه های افراط گرای وابسته به حلقات تروریستی ازبکستان، تاجیکستان، چین، بنلگه دیش، برخی کشورهای عربی و افریقایی در افغانستان حضور وفعالیت دارند و ازین بابت امنیت جهان نیز با خطر جدی روبرو است و تداوم تعامل خوش باورانه و حمایت مالی برخی کشورها با گروه طالبان، افغانستان را به تهدید بزرگ علیه امنیت جهانی مبدل کرده و بعید نیست که تداوم این وضعیت، رویداد خونین دیگری شبیه حادثه‌ی تلخ 11 سپتامبر را رقم بزند.

به دلیل سلطه‌ی گروه طالبان، افغانستان در حال حاضر به علاوه‌ی تجرید از جامعه‌ی بین المللی، به یکی از مخوف ترین مناطقی مبدل شده است که در آن موارد متعدد نقض حقوق بشر به ثبت رسیده است و گزارش‌های سازمان ملل بویژه گزارش‌گر ارشد آن آقای ریچارد بنیت، حکایت های تلخی دارد. زنان  و دختران از رفتن به مکتب و دانشگاه محروم شده اند و فرصت‌های کار و فعالیت‌های اجتماعی آنان نیز سلب گردیده و با انواع خشونت و ازدواج های اجباری توسط گروه طالبان روبرو و مورد اپارتاید جنیستی قرار گرفته اند و می‌گیرند. کوچ اجباری در بخش‌های معین کشور، رفتار تبعیض آمیز با شهروندان و فربه کردن تنش‌های قومی، زبانی و مذهبی در پهلوی تیرباران اسرای جنگی، ترورهای هدفمند فعالین مدنی، زنان عدالت خواه، نیروهای پیشین امنیتی و اعضای پارلمان پیشین، خبرنگاران و کارمندان حکومت پیشین، شکنجه، آزار و اذیت شهروندان کشور، سرکوب اعتراض‌های زنان، اعمال تغییرات در نصاب آموزشی مکاتب و دانشگاه‌ها، اهانت به شخصیت‌ها و نمادهای ملی و سلب آزادی بیان، برخی از جنایاتی است که توسط گروه طالبان انجام شده است و هر روز به شدت آن افزوده می‌شود.                                               ↓

سران محترم نشست امنیتی مونیخ!

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به عنوان یک چتر بزرگ واحد سیاسی به این باور است که در هجده ماه گذشته به اثبات رسيد كه تعامل با گروه طالبان راهكار غيرمؤثر وناكام است. تداوم تعامل بدون قید و شرط با این گروه و بصورت ویژه حمایت مالی از آنان، این باور غلط را به آنان القا می‌کند که رفتارهای جنایات کارانه‌ی آنان مورد تایید جامعه‌ی جهانی است و آنان را بر دوام جنایات شان علیه مردم افغانستان، مصمم‌ و جسور‌تر می‌سازد.

شورای مقاومت ملی انتظار دارد که جامعه‌ی جهانی از موضع منفعل در قبال مردم افغانستان، تغییر روی‌کرد داده و نگذارند یک کشور چهل ملیونی در کام یک گروه تروریست و جنایت‌کار بسوی نابودی کامل سوق داده شود. در کنار آن شورا با ابراز نگرانی عمیق از تداوم وضعیت موجود افغانستان، در کنار تقاضای وضع تحریم بیشتر بر طالبان با  شیوه‌یی که مردم فقیر و مصیبت دیده‌ی ما متضرر نشوند، از کشورهای جهان درخواست می‌دارد که با حمایت از نیروی بدیل طالبان، زمینه‌ی بازگشت مردم سالاری، کثرت‌گرایی، تأمین حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق شهروندی، نظام مردم سالار با تکیه بر تحقق عدالت اجتماعی و تمرکز زدایی را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید