جستجو
Close this search box.
نشست سازمان ملل در قطر

بر اساس نشست‌های قبلی سازمان ملل متحد به‌ویژه مفاد قطع‌نامه اخیر شورای امنیت و تحرک جدید این سازمان در باره بحران کنونی افغانستان، قرار است نشست دیگری باحضور نمایندگان ویژه کشورها با میزبانی سازمان ملل متحد در آینده نزدیک در کشور قطر برگزار گردد. محور اصلی این نشست بحث روی نقشه راه سازمان ملل متحد درمورد افغانستان و تمرکز به یافته‌ها و توصیه‌های هم‌آهنگ کننده ارشد آن سازمان آقای فریدون سنیرلی اوغلو و تعیین نماینده ویژه برای حل مساله افغانستان خواهد بود.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان چنان‌که قبلا نیز دیدگاه‌های خویش را به طور روشن بیان کرده است، ضمن استقبال مجدد از اقدامات سازمان ملل متحد، بویژه از توجه آن سازمان به اولویت قرار دادن حل بحران و روند امداد رسانی به مردم نیازمند افغانستان، یکبار دیگر نکات آتی را به عنوان خواست این شورا به عنوان چتر بزرگ و تاثیرگذار سیاسی افغانستان، اعلام و خواهان توجه عمیق کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به این موارد است:

  1. از آنجایی‌که نشست پیشروی آن سازمان در محوریت اففانستان برگزار می‌گردد، باییسته است که واقعیت‌های عینی و عوامل بحران‌های موجود کشور در آن نشست از نشانی مردم افغانستان بازگو گردد. لذا شورای مقاومت ملی به عنوان چتربزرگ و تاثیرگذار سیاسی که نمایندگی بخش اعظم مردم افغانستان را باخود دارد، می‌تواند صدای برحق مردم را به گوش جهانیان برساند. مطالبه این شورا آنست که از آدرس جامعۀ سیاسی افغانستان به نمایندگان این شورا فرصت حضور در این نشست فراهم گردد. در عین حال باورما اینست که درکنار سهم‌دهی به حضور جریان‌های موثر سیاسی در این‌گونه نشست‌ها، نمایندگان واقعی جامعه مدنی، فعالان زن، بویژه نمایندگان بانوان معترض، رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر نیز نقش مثبت و سازنده داشته باشند و ملل متحد باید همگان را در پروسه‌های بعدی سهیم سازد.
  2. در پی سلطۀ جابرانه گروه طالبان، محدودیت‌های بی‌سابقه و انواع استبداد بر مردم افغانستان به‌خصوص دختران و زنان، اقوام و مذاهب تحمیل و با دستگیری و اختطاف زنان و دختران به بهانه واهی بدحجابی، برچیدن کتاب‌های مخالف تفکر افراطی طالبان از کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها، تغییر غیر مسلکی و افراطی نصاب‎های تعلیمی و تحصیلی، کشتار مقامات و نظامیان حکومت پیشین، غصب زمین‌ها و دارایی مردم و ده‌ها ستم دیگر، فضای خفقان کامل حاکم شده است، در چنین وضعیت توجه جامعه جهانی بر حل معضل کنونی بیش از هر زمان دیگر اجتناب‌ناپذیر می‌نماید و در عین حال تجربه بیش از دوسال و نیم گذشته نشان داده است که تداوم سلطه گروه طالبان نه‌تنها منجر به نقض کامل حقوق بشر گردیده است که با تربیه و حمایت بیش از بیست و دوگروه تروریستی در قلمرو تحت سلطه طالبان ‌بویژه در ولایات شمال و شمال‌شرق کشور، به رشد تروریزم در منطقه کمک گردیده و هرگونه تلاش برای کشانیدن این گروه در نشست‌های منطقوی و بین‌المللی به تقویت بیشتر تروریزم می انجامد.
  3. مردم افغانستان انتظار دارند که بحران کشور ما از طریق پروسه‌ی فراگیر ملی که در آن همه طرف‌های موثر سیاسی حضور داشته باشند، با تسهیل و نظارت سازمان ملل متحد و همیاری کشورهای جهان حل گردد و انتظار ما اینست که افغانستان در بحران‌های جدید منطقوی و جهانی که متاسفانه شکل گرفته و یا درحال شکل‌گیری است، هم‌چنان در اولویت کشورهای جهان و سازمان ملل متحد قرار داشته باشد تا از تداومِ ترویج و صدور تروریزم از افغانستان جلوگیری و زمینه برای بازگشت مردم‌سالاری فراهم گردد.

یک پاسخ

  1. جهان سپاس ازشما قهرمانان نام شماماندگار است درتاریخ افغانستان ارزوی موفقیت دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت/ open chat
1
ارتباط واتس اپ / Contact by WhatsApp
Scan the code
شما می‌توانید پرسش و یا دیدگاه خود را اینجا بنویسید